Stop med at bide negle

At være neglebider er mere almindeligt, end de fleste forestiller sig – faktisk mener man, at op mod 20-30% af befolkningen bider negle. Og der er neglebidere i alle aldre – helt fra børn og unge mennesker til dem der er nået på den anden side af pensionsalderen. Fælles for dem alle er dog, at man kan stoppe med at bide negle og få lange og flotte negle.

Man kan også lave negleforlængelse på nedbidte negle – negleforlængelsen giver ekstra styrke, og langt de fleste vil ikke bide i den kunstige negl. Dermed kan langt de fleste sammen med en negletekniker starte et forløb, hvor de med samarbejde får brudt den dårlige vane.

Under hele forløbet plejes neglene med negleolie fra Solaroil for at fremme processen. Du er altid velkommen til at sende mig en SMS, e-mail eller ringe på 4042 5971 og høre om, hvordan du kan slippe af med neglebider vanen.

Er du negletekniker, og vil lære, hvordan du bedst håndterer neglebidere?
Gennem Insight cosmetics Group underviser jeg negleteknikere – og her har vi også et neglebider kursus. Her lærer du teknikkerne, så du kan lave et godt håndværk, der giver maksimal holdbarhed under vanskelige forhold og bl.a. hvordan din PREP skal være. For at høre mere om neglebiderkurset, kan du ringe til Insight Cosmetics Group på 3332 3322.

Bider du negle?

Hvorfor bider man negle?

Der er forskellige årsager til, at man bider negle. Det kan fx være, når man er stresset, keder sig eller der er en form for spænding når man ser en film eller en fodboldkamp.

Der er lavet nogle få studier i neglebideriet – eller onychophagia, som det også kaldes i kliniske sammenhænge. At bide sine negle er en krops-fikseret gentaget adfærd (BRFB som står for Body-Focused Repetitive Behavior). Det falder ind under samme kategori som at trække sine hår ud af hovedbunden, og at pille i sin hud med sår til følge, skære tænder og bide sig selv i kinden.

Kendetegnene for neglebidning er synlige skader på neglene, uro op til man kan bide sine negle, tilfredshedsfølelse efter at have bidt sine negle, spisning af negle og en psykisk uro. Neglebidning foregår ofte næsten automatisk, hvor man ikke registrerer, at man bider sine negle.

 

Neglebidning – hvad gør det ved en?

Når man bider negle, er der ofte nogle ting, der følger med uvanen:

  • Grimme negle – kosmetisk
  • Skade på neglebåndet og neglene
  • Bakterie infektion
  • Cellulitis
  • Bylder
  • Tand-problemer
  • Smerter i øre- og kæberegion
  • Infektion i knogler (Osteomyelitis)

Ud over de ovennævnte ting er der også de psykologiske afledte ting som skam, skyldfølelse og forlegenhed. Det kan være meget hæmmende, hvis man er flov over sine negle – og det bliver jo hurtigt til, at man er flov over sine hænder, og vil forsøge at gemme dem væk, så andre ikke ser dem. Det kan være meget hæmmende i ens hverdag – på job og i fritiden.

Hvordan stopper man med at bide negle?

Når man vil stoppe med at bide negle, er der nogle ting, der kan gøre det lettere. Hvis man sørger for at have velplejede negle, så vil det typisk lægge en dæmper på lysten til at bide negle, da der ikke er “så meget at bide/pille i” – ofte piller man også i huden omkring neglene og det resulterer ofte i neglerodsbetændelse. Når neglene er velplejede, så er der ikke noget “løst hud” at pille i rundt om negle, da negleteknikeren fjerner dette ved en manicure. Og når man har investeret både tid og penge i velplejede negle, kan dette for nogle være nok til at vænne sig af med at bide negle. For andre skal der lidt mere til. Her kommer nogle tips til dig, der vil stoppe med at bide dine negle:

 

 

Stop med at bide negle – 10 tips mod neglebidning

  1. Hold dine negle relativt korte – når de er korte, frister de ikke så meget til at blive bidt i. Som oftest er lange negle jo ikke et issue hos neglebidere, men hvis man ind i mellem lykkes med ikke at bide en enkelt eller et par af neglene, så kan det være en hjælp at file disse negle ned, så de ikke bliver for lange og fristende at bide i.
  2. Som skrevet ovenfor: Manicure regelmæssigt vil sørge for, at der ikke er så meget at bide og pille i – og når neglene/hænderne er flotte og ser godt ud, hjælper det oftest med at minimere bideriet.
  3. Man kan bruge “go negl” produkter, som giver en grim smag, når man bider sine negle – hardcore neglebidere vænner sig dog hurtigt til smagen, så brug det kun som et supplement og ikke som det eneste skyts mod neglebideriet.
  4. Skift den dårlige vane ud. Vær opmærksom på hvornår du bider negle, og find på noget andet lave i stedet for – om det er taktilt legetøj (stressbolde, fidget-cuber osv.) eller at tage 10 armbøjninger hver gang, så handler det om at bryde den dårlige vane. Og det er lettere at bytte en vane ud en det er at stoppe den. En god vane at erstatte neglebidning med er at pleje dine negle med negleolie – så sørger du for at tilføre dine negle fugt og vitaminer.
  5. Se på dig selv i et spejl, når du bider dine negle – for nogle er dette simple trick nok til at stoppe med at bide negle. Når man ser, hvordan det ser ud for andre, når man er i gang med sin dårlige vane, er det ikke super charmerende. Det er hurtigt at prøve af – og du kan lave en aftale med dig selv om, at hver gang du opdager du bider negle, så skal du gå hen foran et spejl. På den måde bliver du meget opmærksom på, at du bider negle – det kan være, du stopper med bideriet fordi, det er hurtigere end at gå hen foran et spejl, eller også er billedet du ser i spejlet en af de medvirkende årsager til, at de stopper med uvanen.
  6. Find ud af hvornår du bider dine negle, og om der er et mønster, der går igen – er det fx hver gang du ser TV, kan du arbejde på at se TV med fokus på ikke at bide dine negle. Når du ved, hvilke situationer der “trigger” din neglebidning, så er det lettere at arbejde med dem, da det så bliver meget konkret.
  7. Sørg for at pleje dine negle og neglebånd med negleolie (Solaroil fra CND), så de er velplejede og ikke tørre. Start med en god håndcreme, så huden omkring neglene bliver mættet, og giv derefter negleolie (hvis du giver olie først, vil huden suge rigtig meget af den, og så får neglen ikke så meget). Dine negle skal have negleolie min. 2 gange om dagen – og gerne mere i starten, så de får de bedste forudsætninger.
  8. Som med alt muligt andet, er der lavet en app til mobilen – du kan prøve apps som fx Quit That! eller Nomo. Vi har jo nærmeste altid vores mobiltelefon på os, så det er et oplagt redskab at bruge – alene baseret på, at altid er tilgængeligt.
  9. Brug teknologi som fx HabitAware armbåndet – det snakker sammen med din mobiltelefon og du registerer dine bevægelser, når du bider dine negle. Dermed kan armbåndet registrere hver gang, du bider dine negle. Når den registrerer, at du bider, så vibrerer armbåndet og gør dig opmærksom på, at du er i gang med din dårlige vane.
  10. Hvis alt andet fejler, så kan du ty til mere drastiske ting, som fysisk forhindrer den dårlige vane – det kan være handsker, plastre eller forbinding. Det kan virke lidt skørt, men det kan være noget, man kun gør derhjemme og det kan hjælpe dig til at blive opmærksom på, hvornår det er, du bider dine negle.